Mencatat Minit Bagi Setiap Surat

Minit pendek (=< 1 perenggan) boleh dicatat pada kertas minit. Minit mesyuarat yang berkesan lebih banyak daripada memberikan maklumat kepada orang lain. 3.2.2 mencatat minit mesyuarat dengan teliti dan menepati perkara yang dibincangkan. Kesihatan awam, u19 bahagian kesihatan awam bendahari kumpulan merancang perbelanjaan untuk kumpulan.

Blog Cikgu PENGURUSAN SISTEM FAIL
Blog Cikgu PENGURUSAN SISTEM FAIL

Menguruskan hal logistik dan penginapan Tindakan boleh diambil oleh pengurusan bagi mengeluarkan surat lantikan dan seterusnya jad yang dilantik boleh menjalankan kuasa dan kewajipannya. 29hb oktober 2014 tempat : Laporan tahunan pibg 2020/2021 17 10. Tajuk utama perkara berbangkit yang dibincangkan hendaklah dicatatkan. Bagi format penulisan yang betul huruf besar digunakan bagi setiap pangkal perkataan.

Mencatat Minit Bagi Setiap Surat. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Dan pemikiran ini dengan cepat diikuti oleh soalan seperti "apa yang perlu dilakukan Saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Tetapi, yakinlah bahawa jika anda mengenali orang yang akan anda tulis dan menggunakan maklumat yang dibentangkan dalam artikel ini, anda tidak perlu risau.

Mulakan dengan surat

LANGKAH 1: Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan juga alamat penuh anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.

Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.

Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3 - Pembukaan

Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.

LANGKAH 4 - Badan

Isi ialah bahagian terpenting surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.

Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Kualiti ini harus dikaitkan.

Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.

Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.

Dua kata nasihat yang sangat kuat: Jangan terlalu bersemangat tentang kualiti positif orang itu semasa menulis surat cadangan watak. Jujurlah.

Anda perlu memahami sesuatu. Orang yang akan membaca surat anda sudah menganggap bahawa penulis surat sedang "memperbesar" orang yang mereka rujuk. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.

Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.

Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.

LANGKAH5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.

Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .

LANGKAH 6 - The Valediction

End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".

Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.

Tandatangan surat itu.

Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Karangan Surat Kiriman Rasmi Tidak Hadir Ke Sekolah Pmr

Saiz Font Sesuai Untuk Surat Formal

Contoh Surat Rasmi Sekolah

Surat Kiriman Rasmi No Rujukan

Contoh Surat Rasmi Memohon Cuti Tidak Hadir Kerja

Contoh Surat Perikatan Audit Pdf

Contoh Surat Cukai Pintu

Contoh Surat Tidak Rasmi Rayuan

Contoh Surat Mohon Pengeluaran Wang

Bujian Pelepasan Pemulihan Bm Muka Surat 40-54